حسن ( تحصیلات : لیسانس ، 28 ساله )

آیا عالم ماده غیر متناهی است یا خیر؟ درصورت بی انتها بودن موجودات مجرد (خدا ملائکه و ...) کجایند و چگونه آنها را درک کنیم؟
در صورتیکه عالم ماده انتها و پایانی دارد کجاست و چقدر با انتهایش فاصله داریم.
آیا انبیا معصومند و یا خیر؟ اگر معصومند اشکالاتی که در قرآن راجع به اشتباهات و خطاهای پیامبران (گناه حضرت آدم, اشتباهات حضرت موسی در مواجه شدن با حضرت خضر، و ...) به ذهن انسان میرسد چگونه برطرف می شوند؟
در صورتیکه معصوم نیستند رهبر و پیشوا قرار دادن کسی که معصوم نیست در نگاه عقلی جایز نمی باشد.آیا خدا انسان غیر معصوم را امام قرار می دهد؟ خدا که قدرت آنرا دارد انسانهای معصوم (همانند چهارده معصوم) را خلق کند و مردم را به اطاعت آنها فرمان دهد انبیا را هم معصوم خلق می کرد، چرا این کار را نکرد تا محکم کاری شود. و این شبه به ذهن انسان عاقل ایجاد نشود.


مشاور (hassan najafi)

باسمه تعالی با تشکر از اینکه مشاوره راسخون را انتخاب کردید . برای جواب به سوال شما مقدمه ای لازم است : ابتدا اینکه عالم لایتناهی است . در اصل هر مخلوق نشان از هویت خالق خود دارد وقتی ما می گوییم صانع و خالق عالم لا یتناهی است پس اثر صنع او نیز لا یتناهی است و مراتب دارد حال شناخت و فهم لا یتناهی بودن بر ما حاصل نمی شود بماند . مثلا ما تکه سنگها و دیوار های اطرافمان را اشیائی بی جان و صامت می پنداریم اما همین تکه سنگها و ریگها آنقدر دارای شعور هستند که در دستان مبارک رسول الله صلی الله علیه واله لب به تسبیح بر میدارند. پس لا یتناهی بودن جهان هستی به وسعت و ظرف وجودی انسانها بستگی دارد چرا که برای یک انسان جاهل مانند کفار حتی خدا هم متناهی و در جسمی مانند بتها جای میگیرد . در ثانی ما نباید دنیا و ماده را یک چیزی بگیریم و فرا ماده و تجرد را چیزی دیگر . نباید گفت که ما اینجاییم ، پس خدا کجاست خدای متعال فرمود : و هو معکم اینما کنتم : او با شما ست هر جا که باشید . الله نور السموات و الارض : او محیط بر آسمانها و زمین است نه مثلا در فلان جای آسمانها و یا زمین . موجودات مجرد مانند اجنه و ملک نیز همین طور لطافت آنان نسبت به جرم مادی ما بیشتر است و گرنه در جای خاصی نیستند . -- باید توجه داشت گناهان انبیاء و اوصیاء مانند گناهان ما نیست; گناهان ما ترک واجب و انجام محرمات است، ولی گناه آن‏ها غفلت‏های آنی از یاد خدا و اشتغال به مباحات است و لذا در حدیث آمده است: «ان حسنات الابرار سیئات المقربین‏» ; همانا نیکی‏های نیکوکاران، گناهان مقربین است . اعتراف انبیاء و ائمه ( علیهم‏السلام) به گناه، گریه و زاری ایشان به خاطر انجام محرمات الهی نیست، بلکه استغفار و توبه آن‏ها از غفلت ها و اشتغال به مباحات می‏باشد و لذا عقاب آن‏ها با عقاب ما فرق دارد; جزای ما آتش جهنم و محرومیت از نعم الهی است و جزای آن‏ها محرومیت از اجر و پاداش فراوان می‏باشد .